Thursday, December 22, 2011

kem kepimpinan generasi idaman selangor (GeMS)

Salam Alaik...
ok..dah lame haku x update belog ni..lalala

ehem2...smlm dan 2 hari sbelumnya...aku telah pergi ke rock eco resort, ulu yam..
ade kem kat sne...GeMS ni la~~ slama 2 hari 3 mlm..

Alhamdulillah semuanya lancar dan berjaye. :)
time kem...semua fasi prempuan...laki sorng jah~ p.cik ramli...
pserta kem ni cmpur2 ade dri seri perantau, gombak, kajang, dan lain2..termasukla adik aku 2 orng...
har3~

dripade budak 2 orng tu duk umah je main fesbuk..
better bwk pi kem...ade pekdah skit en...~

for the first day..
aku pi sane dua kli...first nek moto brsama mak aku...
then second nek kreta...sbb jln nk pi ulu yam tu sgt bhaya...
nek moto mmg rempit habis la kan~ :P

biler aku smpai tuk kali kdua...
trus ade talk dgn ustaz adha buyong..
ustaz sgt best...

hri pertama tu ..not bad la...
lps habis ceramah sesi terjun sungai...

yg xley bla time mlm...budak2 ni mmg burung hntu btol...xtido2...
siap jdi pocong dgn kain pelekat kt tepi sg.. time tu ktorng fasi2 tgh ade post-moterm.
=..=
penat nk marah...mngantuk gila...aku ngn pizah pon pi la tiduq awal~

for the next day..
ni aku suka...ade ikhtiar hidup..
budak2 ni kena cri kayu api dan masak sardin..sayur..dgn nasi...plus air teh...
kami berdua(pizah) mmg sntiasa berkepit ke hulu ke hilir amik gmbaq mreka2 ni..
(well kami mmg sntiasa berkepit smpai last day.. :P)
pelbagai aksi yg comel2..:)

yg kesian nyer..ade 1 group ni smpai maghrib still memasak...sbb lambat hidupkn api...
yg paling kesiannya.. aku x smpt pon nk rse msakan diorng..sedey gila~ =..=
yg best nyer...fasi mkn nasi ayam..spesel pnyer...lps tu happy blik..sbb dah knyang~ Alhamdulillah


mlm tu...ktorng ader night walk..kt hutan blakang resort tu...
orng prtama yg kedua , ketiga dan keempat yg naik hutan tu...
p.ramli, aku, pizah,zaty..
jgn ingt korng pnyer night walk tu scary..
ktorng lagi la ...
kena duk sorng2 lam hutan tu..
aku dah la jaga gaung sorng2 ...
=.=
tpi x takot sgt la...
sbb Allah kan ade...sntiase jage aku... malaikat kiri kanan...
x risau pon.. :)
tpi memey...subhanallah...sgt cntik suasane langit mlm2..
bnyk gile bintang...

balik tu ktorng trun dlm pkol 2 pgi gtu...
mmg pnggang rase nk tercbut...
fuh~
prgi supper..
then balik blik...solat...trus terjun atas katil...
pgi esok Qiam mmg ke laut la kan...
subuh bru trsedar...
tu pon sbb dkejut oleh k.aisyah..
sbb nk robohkan kemah budak2 tu..

siang tu..dtruskn lgi dgn cramah2... aku pon bosan dngar ceramah bnyk sgt...
smbil2 tu..aku mengedit2 video nk tyang kt budak2 brsama pizah..smbil2 tu..smpat pulak die main game zombi.. =..=
yg sygnyer aku xde plak vid tu..ade lam laptop zaty...
hmm...

aku nk komen la..
sbnarnye..adik2 yg gi kem ni..semua baik2.. bagus2... comel2.. hebat2...
seronok dpt prgi kem ni..

smoga adik2 semua dpt mnjadi anak2 yg soleh dn solehah...
dan mnjadi pmmpin yg hebat...
insyaAllah...next time jmpe lgi kt camp.. :)
peace!~

dok ley upload gmbaq la blog ni!! hurr!~
a

Friday, December 16, 2011

Oley!! terbaik habaq hang~



Salam Alaik!!!
sape dah tgk video ni??
Oley!!

mmg terbaik...
mnerangkan psal serba sedikit pasal hudud pde sape2 yg x paham...
video ni dpt mmbuka mata ramai orang.
Alhamdulillah...

aku suka semua dlm vid ni..
sgt terbaik...
sapa2 yg belom tgk.?? sila la klik!!
rugi x tgk.. :)

kalau video ni dibuat bnyk2... mmg sgt best.. :)

aku suka ayat ni: " curi guitar adelah haram..curi hati tak pe.." hahaks~

 

Tuesday, December 13, 2011

nak berckp sila bertmpat~

salam Alaik...
bnde yg aku nk ckp ni..mybe ramai dah pernh buat...
dan mngkin aku pon pernah...




nak berckp sila bertmpt..dan tgk dlu dri sndri.
yeh..mmg manusia berhak mnegur orng lain...
tpi dlm mnegur..kamu perlu perhatikan dri sndri jugak...
cth..
kau hisap rokok then ko suruh org lain brhenti...
lagi...kau pki tudung tpi...aurat x tutup
lps tu sibuk2 nak ckp orng lain x tutup aurat...

sbelum mnegur..harap kamu betulkan ..dan mmperbaiki dri sndri..
cbe kamu kalau orng lain yg x bertudung tgur..
"weh..pakai tudung la"
kau ikut ke??

xkan...
ok..sbelum nk komen ape2 or nk ckp ape2..sila betulkan ape yg x betul pade diri anda2 skalian...

ok..ckp pasal tudung...
dlu aku pernah buat status kt page...
page ap?
ehem2 ade la..~

"kenapa prempuan muslim susah sgt nak bertudung walaupun mereka tahu bertudung itu wajib?"
lps tu ade la yg jwb gini..

"Itulah pasalnye tp nk tutup aurat spt bertudung ni kna ad keikhlasan x leh memaksa..biarlah x pe nnti dorng btul ikhlas terbuka hti insyalah..akn ttp aurat akhirnya...may good bless them..:)"

aku mmg x puas hati jwpn gini..
agak2 la bhai~ 
x ikhlas?? xkan masuk kubur baru nk ikhlas?
klau dah mati...x berguna dah nk bertudung lam kubur tu..
xleh memaksa??
bnde2 yg wajib...perkataan "wajib" itu pon dah jadi paksaan untuk kau bertudung..
xkan buta  kot? x nmpak WAJIB tu??
aih~
susah btol nk berdebat dgn orng2 gini~
erm...
ok lah~ nnti bertmbah emo aku pikirkan orng2 gini...

same2 la doakan semoga umat akhir zaman ni x masuk neraka ramai2 sbb aurat x jaga~...

Tuesday, December 6, 2011

sahabat selamanya~ :'O



Salam Alaik..

aku bet msti korng dah tgk vid ni kan??
ehem...sbenarnye vid ni telah dibuat oleh aku,ana hafizah,fify,and farah...
mase ktorng first sem di CFS IIUM...
kenangan kot..first ditayangkan pde umum pade grand iftar kc...

penat kot...tgk dlm vid tu ade kertas2 kan?
berimbun kertas ktorng gunting..
dan drawing tu aku pnyer...#buruk..
normal la..aku x amik Gc lagi time tu..haha~

hak3~ hot skjap..lalala

ok..aku post vid ni bukan sbb nk mnghotkn dri..(ade skit)
sbb aku pelik..vid ni diupload ke youtube...
then tnye rumate2 aku..diorng kte bukan mreka..
agak kepelikan dsitu..

description pon dok tulih bukan vid die...
erm2.. xpela dlepaskan...
lps ni klau sape2 yg nk upload video sape2 kt youtube ke hape..sila la tulih not yours..
sekian~

sbb bukan smua orng baik mcm ktorng..#bajet~

 p/S: mybe post ni nmpk mcm main2 ..tpi sbnanyer..aku serious~

Saturday, December 3, 2011

survey time~!

salam Alaik..
ehem2...tgk blog ni x berupdate..
rse kesian pulak..harharhar..


ok..hritu aku n ana hafizah..pi la survey2 lomo ni..
ktorng pi dekat jah..
kat pasar seni.ade kedai lomo kecik je...
masuk dlm tu then survey2 la lomo yg aku nk bli tu..
uish~ memey murah..lalala
#serious..

tpi lomo ni leceh jugak la kn...
xkisah..dah minat nk buat lagu mna ..ye dok?
ana hafizah berminat dgn la sardina..
dlu ingt nk tu jugak..
tpi tgk hrge..lgi mhal..then die sardin..hehehe
aku dok suke sardin2..:P
tpi gmbar die mmg cntik la kan...
sardine2~
xingt bpe hrge...tpi dlm area 6oo+ la..
lps tu mne aku asik mnatap diana je...
dream come true!! (tgk sje pon)
300+
so ...ehem2..akn dpt pde mse trdekat...lalala~ ..
its actually green colour babe!! hahak...(x..ak ingtkn kuning..:D)

so later...kami akn berangkat ke pavi plop...
nk survey di TheClickShop..:)
kbye!

Wednesday, November 23, 2011

New perspective

Salam Alaik...
aku nk share je lyric lagu ni~ lalala
aku suke...new perspective by panic at the disco...:)
i loike... nk dengar lagu ni?? search la..kbye

ehem ..they're cute... kbye
I feel the salty waves come in
I feel them crash against my skin
And I smile as I respire because I know they'll never win
There's a haze above my TV
That changes everything I see
And maybe if I continue watching
I'll lose the traits that worry me

Can we fast-forward to go down on me?
Stop there and let me correct it
I wanna live a life from a new perspective
You come along because I love your face
And I'll admire your expensive taste
And who cares divine intervention
I wanna be praised from a new perspective
But leaving now would be a good idea
So catch me up on getting out of here

Taking everything for granted but we still respect the time
We move along with some new passion knowing everything is fine
And I would wait and watch the hours fall in a hundred separate lines
But I regain repose and wonder how I ended up inside

Can we fast-forward to go down on me?
Stop there and let me correct it
I wanna live a life from a new perspective
You come along because I love your face
And I'll admire your expensive taste
And who cares divine intervention
I wanna be praised from a new perspective
But leaving now would be a good idea
So catch me up on getting out of here
(Getting out of here)

More to the point, I need to show
How much I can come and go

Other plans fell through
And put a heavy load on you
I know there's no more that need be said
When I'm inching through your bed
Take a look around instead and watch me go

Stop there and let me correct it
I wanna live a life from a new perspective
You come along because I love your face

And I'll admire your expensive taste
And who cares divine intervention
I wanna be praised from a new perspective
But leaving now would be a good idea
So catch me up on getting out of here

It's not fair, just let me perfect it
Don't wanna live a life that was comprehensive
'Cause seeing clear would be a bad idea
Now catch me up on getting out of here
So catch me up I'm getting out of here

xbest?

                     Aku peduli hapenyer~

Thursday, November 17, 2011

freakin cute bento!

Salam Alaik...
lps aku tgk bento2 yg kiut miut ni....
perasaan lapo terus mmbuak2...:P




















tgk bento ni comel sgt...xjadi aku nk mkn..baik simpan...cute sgt! >.<
huargh~ apsal aku tension tgk mknan ni?? =.='
alang2 tu jom la mlwt blog comel ni... :D http://www.cuteobento.com/

sumber: google

kisah akhir zaman



An-Nawwas bin Sim’an r.a berkata: Pada suatu pagi Rasulullah s.a.w menyampaikan hal ehwal Dajjal. Kadang-kadang suara baginda terdengar mendatar dan kadang-kadang keras, sehingga kami mengira Dajjal berada di sekitar kebun Madinah. Ketika kami kembali, baginda mengetahui ada sesuatu yang sedang kami fikirkan. Baginda bertanya: Ada apa dengan kalian? Kami menjawab: Wahai Rasulullah s.a.w, pagi tadi engkau menyebut perihal Dajjal, kadang-kadang suaramu terdengar mendatar dan kadang-kadang keras, sehingga kami mengira Dajjal berada di sekitar kebun yang ada di sini. Baginda bersabda: Bukan Dajjal yang paling aku takutkan akan memperdayai kalian, sebab jika Dajjal muncul di saat aku masih hidup, maka aku akan mengatasinya langsung dan menjaga kalian darinya. Dan jika ia muncul ketika aku telah tiada, maka setiap orang akan dapat mengatasinya dengan mudah, Allah lah yang akan mengambil perananku untuk menjaga setiap muslim.

Sesungguhnya saat muncul, Dajjal adalah seorang pemuda berambut sangat kerinting, matanya menonjol keluar, seperti mirip dengan Abdul ‘Uzza bin Qathan. Barangsiapa di antara kalian yang melihatnya, maka hendaknya membacakan ayat-ayat pertama surah Al-Kahfi. Ia muncul di sebuah jalan yang terletak antara Syam dan Iraq, lalu membuat kerosakan di kanan dan di kiri. Wahai hamba-hamba Allah, bertahanlah.



Kami bertanya: Wahai Rasulullah, berapa lama dia tinggal di bumi? Baginda menjawab: Empat puluh hari. Sehari seperti setahun, sehari lagi seperti sebulan, sehari lagi seperti seminggu dan hari-hari yang lainnya sana seperti hari-hari yang biasa kamu alami. Kami berkata: Wahai Rasulullah, tentang satu hari yang sama seperti setahun, apakah kami cukup melakukan solat seperti hari biasa (lima kali sepanjang tahun)? Baginda menjawab: Tidak, akan tetapi perkirakanlah jarak waktunya.

Kami berkata: Wahai Rasulullah, bagaimana kecepatan perjalanan Dajjal di bumi? Baginda menjawab: Seperti hujan yang ditiup angin. Dajjal mendatangi sesuatu kaum dan mengajak mereka agar menjadi pengikutnya. Mereka pun beriman dengannya dan mahu menjadi pengikutnya. Saat itu juga Dajjal menyuruh awan untuk menurunkan hujan , maka turunlah hujan, dan menyuruh bumi untuk menumbuhkan tanam-tanaman sehingga haiwan-haiwan peliharaan kaum tersebut bertambah besar, susunya bertambah banyak dan badannya bertambah gemuk.

Kemudian Dajjal mendatangi kaum yang lain, dia mengajak mereka agar menjadi pengikutnya, tapi mereka menolak. Setelah Dajjal meninggalkan mereka, maka pada pagi harinya tanah mereka menjadi kering dan harta mereka musnah. Dajjal melewati tempat peninggalan yang lama, lalu berkata: Keluarkanlah harta yang terpendam di tanahmu! Maka keluarlah harta Qarun yang terpendam di dalamnya dan mengikuti Dajjal seperti lebah-lebah jantan yang mengikuti ratunya.

Setelah itu Dajjal memanggil seorang anak muda belia, lalu menebaskan pedangnya ke arah tubuh pemuda tersebut hingga terbelah menjadi dua dengan tepat sekali. Setelah pemuda itu dihidupkan kembali, Dajjal memanggilnya lagi dan mengajaknya agar menjadi pengikutnya. Sang pemuda hanya menghadap kepadanya dengan wajah yang tampak tegar dan ketawa. [Dalam hadith lain dikisahkan bahawa setelah pemuda itu dihidupkan, maka dia lebih yakin bahawa Dajjal itu pembohong yang besar lalu diberitahu kepada orang ramai akan siapa Dajjal. Pemuda itu akhirnya dicampakkan ke dalam kobaran api yang disangkakan oleh pengikut Dajjal adalah neraka, padahal pemuda itu masuk syurga].

Dalam keadaan seperti itulah Allah Ta’ala mengirimkan Isa a.s putera Maryam. Isa turun di Manarah Baidha’ yang terletak di sebelah timur Kota Damaskus dengan memakai dua pakaian yang dicelup. Dia meletakkan tangannya di celah-celah sayap dua malaikat. Jika Isa menundukkan kepalanya, maka titik-titik air jatuh darinya dan apabila mengangkat tegak kepalanya, maka bercucurlah air darinya seperti butir-butir mutiara yang jatuh.

Setiap orang kafir yang merasakan hembusan nafasnya akan mati padahal hembusan nafasnya menyebar sejauh mata memandang. Isa mengejar Dajjal sampai menemukannya di daerah Bab Ludd dan membunuhnya di sana. Kemudian Isa mendatangi suatu kaum yang telah dijaga oleh Allah dari kejahatan Dajjal. Isa mengusap wajah mereka dan menerangkan kedudukan-kedudukan mereka di syurga. Dalam keadaan seperti itu Allah mewahyukan kepada Isa a.s: “Sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hambaKu (manusia) yang sangat kuat sehingga tidak ada yang sanggup berperang melawan mereka. Kerana itu, bawalah hamba-hambaKu yang taat ke gunung Thur dan berlindunglah di sana.”

Allah mengeluarkan Yakjuj dan Makjuj. Mereka bergerak dengan cepat dari segala arah. Kelompok mereka yang berada di garis depan melewati danau Thabariyah dan meminum airnya. Ketika kelompok di garis belakang tiba, mereka berkata: Sebelumnya danau ini masih penuh dengan air.

Nabi Isa dan para pengikutnya dikepung. Keadaan mereka semakin memprihatinkan sehingga satu kepala lembu yang ada di tangan mereka lebih berharga dari seratus dinar yang ada di tangan kalian saat ini. Nabi Isa a.s dan para pengikutnya berdoa kepada Allah Ta’ala. Maka Allah menjadikan ulat pada leher Yakjuj dan Makjuj sehingga esoknya mereka semua mati sekaligus.

Isa a.s dan para pengikutnya turun dari gunung, tapi seluruh tempat di daerah tersebut penuh dengan mayat dan menyebarkan bau busuk yang menyengat. Nabi Isa a.s dan para pengikutnya berdoa kepada Allah Ta’ala, maka Allah mengirimkan burung-burung besar seperti leher unta yang mengambil mayat-mayat bangsa Yakjuj dan Makjuj dan melemparkannya di tempat-tempat yang dikehendaki Allah. Lalu Allah menurunkan hujan yang sangat deras dan meliputi seluruh kota dan pendalaman sehingga tanah menjadi bersih dan licin. Kemudian dikatakan kepada bumi: Keluarkanlah buahmu dan kembalikan berkahmu.

Di masa itu sekelompok masyarakat boleh memakan buah delima dan menggunakan kulitnya untuk melindungi kepala dari sengatan matahari. Susu pun menjadi berkah sehingga susu seekor unta cukup untuk diminum oleh sekelompok masyarakat. Susu seekor lembu cukup untuk diminum oleh satu kabilah (suku) dan susu seekor kambing cukup diminum oleh sekelompok keluarga besar. Dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba Allah mengirimkan angin yang sangat menyegarkan dan menghembus di bawah ketiak mereka. Bersamaan dengan hembusannya, Malaikat mencabut nyawa setiap orang mukmin dan muslim, sehingga yang tersisa di bumi adalah orang-orang yang bergelumang dengan dosa. Mereka biasa berzina di tempat terbuka seperti keldai. merekalah yang mengalami kejadian Hari Kiamat.

(Hadith Riwayat Muslim)

this guy is reallyyyyyyy HANDSOME!

Salam Alaik...
ok.. forget bout this~~

now i am looking for 
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.

.
.



.
.

THIS ONE!

insyaAllah..aww~ haha

Monday, November 14, 2011

xde dara? sukahati aku la wei!...astaghfirullah

Salam Alaik..
tgk tjuk kt atas...

agak kontroversi kan...
okeh tdi aku ad terbukak stu blog psl dara2 thing...

yg x boleh belah ade yg ckp...
"so what if the lady tak ada dara? kalau lelaki really love the lady ape salahnya. bullshit lah tentang dara2 ni…."

istighfar pnjang aku tgk ayat ni...
wlaupun pendek...mmg sgt BONGOK org yg ckp ni...

klau dah bodoh tu...bodoh jugak!
org yg cerdik klau berdebat dgn org jahil mcm korng..mmg org cerdik kalah..

lps tu..komen2 bwh tu pakat dok salah kan laki ..yg laki dok salahkn pompuan...
ok my opinion is...tgk bwh ni korng tau..

Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda “Tidak ada suatu fitnah (bencana) yang lebih besar bahayanya dan lebih bermaharajalela-selepas wafatku terhadap kaum lelaki selain daripada fitnah yang berpunca daripada kaum wanita”

(Bukhari, Muslim, Imam Ahmad, at-Tirmidzi, Nasa’i dan Ibnu Majah) 

Huraian
1. Dunia mempunyai daya penarik yang kuat kerana Allah SWT telah menjadikannya berkeadaan demikian untuk menguji manusia siapakah yang dapat menguasai hawa nafsunya dan dapat menjalani kehidupan di dunia menurut jalan yang diredhai Allah.
2. Antara daya penarik dunia ialah wanita kerana lazimnya mereka mendorong lelaki dengan tutur kata yang manis, gerak geri yang menggoda dan pakaian yang memberahikan. Semua ini mencabar keimanan kaum lelaki sehingga mereka menjadi lalai terhadap tugas dan kewajipan mereka.
3. Oleh itu Rasulullah SAW menuntut kita supaya memelihara dan mengawal diri daripada diruntun oleh kemanisan dan keindahan dunia dengan menambahkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah sambil mengingati bahawa segala yang ada di dunia hanyalah sementara sahaja berbanding dengan segala nikmat di akhirat yang kekal abadi.
4. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.
 

fitnah terbesar didunia ni adelah..kaum wanita...
jgn nk tuding jari kt org..spatutnya korng cermin diri dlu..brusaha nk mngelokkan diri..
sbb wanita adelah fitnah terbesar....sy ulang FITNAH TERBESAR

aku bukan nk berat sbelah la...sbb dah terang2 cmtu...aku pon bukannye laki...
ok..msti spe yg bodoh plus bangang yg bace post ni akn kata..

"suka hati aku la wei..bukan kau pon...kau jgn nak jaga tepi kain org..jaga tepi kain sndri...nnti klau jdi kt adik bradik kau..sape yg malu..so jgn nak jage tepi kain org la wei.."

stiap manusia tu berhak menegur dan ditegur...x salah klau aku nk tegur...skurang2nya aku dah berusaha tuk mncegah kmungkaran yg berlaku depan mata aku...stiap manusia adelah pendakwah...

nnti klau kau dah mnnggalkn dunia yg fana ni..mngadap Allah...berani ke kau nk ckp.
."suka hati aku la wei...".."jage tepi kain kau"..?
berani?..
berani ke kau nk ckp dekat Allah mcm tu??

Semoga post aku kali ni dpt mmberi ksedaran pade sesiape yg bace...aku doakan smua lelaki n wanita yg jahil di dunia ni diberi hidayah oleh Allah...sedar lah...xkan di saat sakaratul maut nnti bru nk taubat? pabila maut hampir dekat?? disaat itu taubat pon da x guna...

”jika kau berikan hatimu ataupun cintamu pade manusia.. nescaya dia akan merobek-robekkannya.tapi klau hati yg pecah itu diberikan kepada Allah nescaya dicntum-cantumkannya.."

suatu hari nnti...kita semua akn mnnggalkan dunia ini~


Sunday, November 13, 2011

picnic at sungai perdik!~

Salam Alaik..

ehem2..myb korng x pernah dnga name sungai ni..kn??
sungai ni terletak di hulu langat...
dekat2 dgn lembah pangsun..(ok ni fames kan?)

ha situ la...
ok oleh sbb boring2...
abah aku kerja...kakak aku kerja...
bosan3~

lepas balik amik ubat panau adik aku..oppsss...
haha
n ubat mak aku...
mak aku kata "bosan la jom pi tman metropolitan.."
aku "tidak!! bosan jugak..nk kena jlan lagi mak~~"

lpas tu adik aku kta die nk pi mndi...
so ok..pi la sg perdik..
mcm besa...aku la driver.. =.='
best la..sbb dah lame duk kt kota raya..skali skala pi tgk alam smula jadi..
Alam ciptaan Allah s.w.t..
sgt x bosan... :)













hasil tangkapan udang dan ikan..

zarul...kurma...bajet hensem..lalala

yay..kasut pink..(bilertahsukapink) =='


bila2 ..gi la sne...best..free...dan mmg sgt semula jadi... no men made... heehe~ kcuali jmbatan la...