Saturday, January 15, 2011

Tidur lepas subuh?????

salam~
wah~...
harini aku nak bgtau skit korng ape faedahnya x tidur lepas solat Subuh..
da alang2 aku berjaga after Subuh ni..
tu aku rajin mncari maklumat psl mnfaat x tidur lepas subuh nie..:D
silalah bace tulisan dibawah~!



“Banyak tidur dapat mengakibatkan lalai dan malas-malasan. Banyak tidur ada yang termasuk dilarang dan ada pula yang dapat menimbulkan bahaya bagi badan.
Waktu tidur yang paling bermanfaat yaitu :
Tidur ketika perlu tidur.
Tidur di awal malam – ini lebih manfaat daripada tidur lewat malam
Tidur di pertengahan siang –ini lebih bermanfaat daripada tidur di waktu pagi dan petang. Apatah lagi pada waktu pagi dan petang sangat kurang manfaatnya bahkan lebih banyak bahaya yang ditimbulkan, lebih-lebih lagi tidur di waktu Asar dan awal pagi kecuali jika memang tidak tidur semalaman.


BAHAYA TIDUR PAGI (erk! yeke?)
[Pertama]
Tidak sesuai dengan petunjuk Al Qur'an dan As Sunnah.
[Kedua]
Bukan termasuk akhlak dan kebiasaan para salafush soleh (generasi terbaik umat ini), bahkan merupakan perbuatan yang dibenci.
[Ketiga]
Tidak mendapatkan barokah di dalam waktu dan amalannya.
[Keempat]
Menyebabkan malas dan tidak bersemangat di sisa harinya.
Maksud dari hal ini dapat dilihat dari perkataan Ibnul Qayyim. Beliau rahimahullah berkata, "Pagi hari bagi seseorang itu seperti waktu muda dan akhir harinya seperti waktu tuanya." (Miftah Daris Sa'adah, 2/216). Amalan seseorang di waktu muda berpengaruh terhadap amalannya di waktu tua. Jadi jika seseorang di awal pagi sudah malas-malasan dengan sering tidur, maka di petang harinya dia juga akan malas-malasan pula. (betul3..mmg penat gila kot tidur lepas subuh)
[Kelima]
Menghambat datangnya rezeki.
Ibnul Qayyim berkata, "Empat hal yang menghambat datangnya rezeki adalah [1] tidur di waktu pagi, [2] sedikit solat, [3] malas-malasan dan [4] berkhianat." (Zaadul Ma’ad, 4/378)
[Keenam]
Menyebabkan berbagai penyakit badan (hati2 ya sume)

tulisan ni dicopy pasta dripada http://anadinmu.blogspot.com/2010/11/awas-bahaya-tidur-lepas-subuh.html
silalah click kalau nak bace lebih lanjut...

nak tambah skit...hehe
mase aku g talk pasal 'jadi remaja: seronok ke?'
kat AMF IIUM...programme intermahallah..anjuran MRC...(nak gak promote even da habis..haha..)
brother Fadzli Yusuf bgtau kt kitorng..
kalau xnk tiur lepas subuh senang je..
buat smthing yg korng suka buat..
for example..
-facebooking (mmg suka pon kn bnde nie)
-blogging (mcm aku tgh wat skrng..:D)
-dengar lagu (boleh kalau mngelakkn korng mngntuk)
-baca buku add math (erk!? kalau suke boleh la..haha)
-main game (sape ade game baru?? nak~)
-wall climbing (heh!?..okay myb terlalu melampau..:D)

dan beliau ade cerita...
tiba2 time beliau bg talk psl nie...ade student tnye..
'kalau bnda yg sya suka buat adalah 'tidur'..camne?..so kena tidur jugak la?'
haha..kitorng punyerla gelak trbahak2 kat lam AMF tu...
(ape la sengal~..soalan pandai sgt..:P..da jelas2 topic 'jgn tidur lepas subuh..' )
haha...

thats all from me..
harap dapat mmberi manfaat.. :)....insyaAllah...:D

No comments: