Friday, April 13, 2012

travelog mujahadah

" cantik jugak klau aku pakai tudung labuh... mcm best je.. nk try lah"
ayat ni yg bermain di kepala aku bilamana aku testing tudung labuh roommate aku

...............................................................................

i bet...msti ramai yg tertnya2 ...
"eh, dah pakai tudung labuh skrng..?"
" wah, ustazah.."
" eh rozie ke tu?? wah tukar tudung lah~"

dan mcm2 lgi...

titik permulaan aku mula menukar cara pmakaian tudung..
iaitu masa 3rd sem, first year di cenfos...

masa first year and first sem.. aku mngubah cara pmakaian...
aku xtau mcm mana boleh berubah...
yg aku tau...
aku suka tgk orng pakai handsock...pakai inner...tudung2 labuh..berstokin...
cara pmakaian ni mnjadi indah dimata aku...
terdetik keinginan tuk bertudung labuh kat hati aku..
then aku pon kate kt dri sndri..
"xkan aku nk trus pakai tdung labuh.. slow2 dlu kot...tutup mne perlu dlu "

aku pon start mngenakan inner tudung, berhandsock, dan berstokin...

sedikit demi sedikit aku mula mmperbaiki cara penutupan aurat aku...
dan timbul rase syukur kat hati aku...sbb dikelilingi dgn shabat2 yg bnyk mmbantu..

ad 1 peristiwa.. masa 3rd sem first year...
" yana, ana ade hadiah tuk yana.."
kata kwn aku.

aku rase..syok giler kan...dpt hadiah...bukan senang minah tu nk bgi hadiah..haha

"nah.. ana beli ni tuk yana.."

saat aku tgk hadiah tu.. ade sehelai tudung bwarna coklat bidang 55..
aku trus... wah... betul ke ni??

" yana kan dah start pkai tudung mcm ni kan.. so ana belikan.."

maka..bermulalah detik aku mngenakan tudung yg sedikit labuh dari tudung bawal biasa tu..
dan mula lah aku mngumpul tudung2 yg bidang 55 ke 60..
tpi x bnyk yg terkumpul...
so..tu cabaran jgak tuh...bnyk tudung bawal yg pendek tu je aku ade...

.........................................................
1st sem, second year.

"nak pinjam tudung fiza... nk trun bwh.."
aku kate..

"pnjam lah"
kate fiza...

aku trus amik tudung labuh / tudung bulat fiza yg berwarna hitam..
aku pakai ...lepas tuh trun bawah...

best jugak pakai tudung ni...

perasaan bila aku start memakai tudung pinjam tu...
aku rasa selamat..
serious..itu yg aku rasa... :)

tpi bila fikir balik...
erm...aku ni x perfect pon...nk pakai tudung labuh..
aku x expert bidang agama...
aku ade bnyk kekurangan berbnding orng lain..

nnti ap tnggapan orng kat aku?
"masuk uia tudung labuh"
"ustazah2"
"eleh tudung je labuh,..tpi prangai??"

urgh~~ bnda2 cm gini bermain2 kat kepala aku...
aku rasa belum cukup kuat..belum cukup bersedia....
stop dlu keinginan nk bertudung yg betul2 labuh.../ tudung bulat la kan~

aku bnyk kali jgk suarakan dekat kwn aku..
yg aku nk bertudung labuh/ bertudung bulat tpi aku rase mcm x kuat...

lps tu..kbetulan ade sorng kwn lgi aku...die baru bertudng bulat...
then aku pon terfikir..
"kalau dia boleh...kenapa aku x boleh???"
"kenapa aku perlu takot dgn tnggapan orng??"
"yg nk berubah aku... bukan orng"

lgipon..mmg kwan2 aku ramai yg tnye...
"bila nk bertudung labuh???"

then aku pon nekad... short sem..aku nk pakai tudung labuh/ bulat...
 masa cuti nk ke short sem tu..
aku pon pergi la ke kamdar/ nagoya dgn mak...(xingt mne 1)
beli kain...
aku ckp dgn mak...
"mak dikna nk pakai tudung labuh/bulat...sbb tu nk beli kain"

mak aku x ckp apa2... hanya mnyokong ape aku buat...

:)

maka sem yg dinntikan tlah tiba...
dan aku dan rumate skalian start mnjahit tudung labuh...
lps tuh...start la aku bertudung labuh/ bulat... hihi..
Alhamdulillah..:)

tgk...
Alhamdulillah skali lgi...Allah beri aku hidayah...
sgt mudah...mmg aku bersyukur...
bersyukur aku dimasukkan di UIA...
klau aku masuk U lain..erm..xtau la kan...

ha... baru aku tringt...
sbenarnya...aku tertarik dgn tudung labuh ni..sejak skolah lgi..
ade sorng kakak tu jadi fasi...masa khemah ibadah...f5...
sbb kakak tu..aku suka tudung labuh... :)

ok tu jela kot ..

erm.. sbenarnya ade lgi story sbelum aku bertudung ke bertudung.....
 tu next time plak yer.. ^^

semoga travelog ini dpt mmberi mnfaat kpada yg mmbaca... :)
jazakallah!!

6 comments:

Nazrin Syafiq said...

mujahadah? mujahidah sempoi. haha

alhamdulillah, Allah memberi hidayah dan 'tudung syurga' kat ko. jeles aku xleh nak pakai tudung. hahaha

anyway, perubahan itu memerlukan satu mujahadah yg amat kuat. kita tak boleh berseorangan sbb kita tak kuat. so, bergerak la bersama dlm bermujahadah. insyaAllah, boleh~~
tahniah rozi.

roziana rahim said...

Alhamdulillah... ya...aku bersyukur sgt2 sbb Allah pilih aku...Allah bgi hidayah kt aku...
sdngkan ramai lgi kt luar sne yg trcari2 hidayah Allah...
aku bersyukur jgk ...sbb Allah kurniakan aku shabat2 yg bnyk bgi dorongn...
insyaAllah...doakan aku kuat.. :')

fathanah said...

alhamdulillah,,may Allah bless u rozi :)

nazrin bole pakai tudung hape,,ce pakai tudung saji :P

roziana rahim said...

TQ kak.. :).. may Allah bless u too~

.::Ana Hafizah::. said...

Ada sebab kenape kite berjumpa at da 1st place kan???

skrg ni... aku dah start percaya yang

"I DO NOT BELIEVE IN COINCIDENCE"


trololollo..sMoge thabat yewww

roziana rahim said...

yup pijah... mmg xde kebetulan dlm hidup ni..TQ sbb mnjadi shabat yg baik slama kiter berkawan..walaupon hang kadang2 merajuk diam seminggu..#LOL