Sunday, August 26, 2012

raya kalau bukan kedah kat mana lagi?

Salam Alaik!

Eid Mubarak!!
sudah seminggu blog ini tidak diusik kerana keberangkatan ku ke kampung halaman yg tercinta~

masa balik kampung..mcm2 kerja aku buat..
ade yg awesome ..ade yg x awesome sgt..
yg paling AWESOME! adelah makanang2 yg dimasak dan di jamah oleh kami..

aku buleh buat rancangan bizarre food with KRAR..ohoi~
kalau pernah makan tu korng sila angkat tgn ramai2~ oyeh..

senarai makanan yg x dapat di KL..
1: landak
2: pelanduk
3: otak dan lidah lembu
4: itik
5: arnab
6: kijang

tu je lah..
dan rasanya sgt awesome~~

sbb nk mncuba kan..
so rasa geli ke hape..semua letak tepi~

mase ni la buleh merasa pon mknan2 yg x pernah mkn..
tok wan rajin pi hutan ..
hewhew
kbai~

masa kat kampung..
aktiviti harian aku adelah bermain dgn kucing
mengait buah mangga..
mncari meow2 yg x balik..
sidai baju
tolong masak
dan memanjat pokok rambai, jambu..dan sebagainya..

paling best skali..
kalau dah bosan2 tu..aku panjat pokok rambai..sambil mkn atas pokok.. smbil baling2 kulit buah rambai atas kepala kakak aku~ osem! ><
duduk la 2-3 jam atas pokok tu..
serious x bosan..
*sila cuba

kalau mkn mangga pulak...
mmg x sah kalau x kait buah mangga tu hari2..
nasib baik xde pokok buah2 kat rumah aku ni..

bila tiba hari raya..
aku bnyk mnghabiskan masa mengira kuih raya dlm rumah..#ehem
tahun ni x pi raya mana pon.. rumah sedara2 x pi pon..
tahun2 lepas slalu pi la merempit dgn mak abah raya rumah sedara2..
tahun ni x sempat..

jadi duit raya yg aku sempat pow..sikit jela..
x lebih 50.. #alahai~
azam tahun depan : pow duit rya lebih sket~

bila aku sampai ke KL yg tercinta #ohoi~
selepas seminggu berya di kampung..

KL dah bnyk berubah..
baru seminggu duk kat kg..
ade yg dh baru??
terbaik~

KL mmg maju..kbai~

okeh~ yg ni misteri sket..
masa kat kampung...ramai yg kol kate pintu rumah terbukak..lampu bilik air terbukak dan bagai~
kat kampung semua dah x sedap hati..
takot brng2 dlm rumah semua kena angkut..
bila balik smlm...
tgk2..
Alhamdulillah..rumah dlm keadaan baik,sihat ..sejahtera..
xde tanda2 pecah masuk..
laptop pon selamat bersepah dlm bilik =,,='

mungkin ade yg tolong jaga rumah~ #ehem

mungkin gmbar xde kena mengena~ hahaha~~~~


p/s: jgn biarkan hidup anda dselubungi misteri di hari raya~~~

Monday, August 13, 2012

kau mungkin faham.. atau tak? #ehh

Salam Alaik

sedar x sedar ..ramadhan dah nak tinggalkan kita..
dan syawal bakal menjelma..
nak balik kampung..
nak pi tu.. nak pi ni~

x lama lagi aku nk ke gombak...sambung belajaq..
sekejap je masa berlalu~
dlm mase yg skejap tu lah aku ade bnyk buat salah..

aku bnyk terasa hati..dan bnyk buat orng terasa..
yedok?
------------------------------------------------------------------
“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

"kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then i asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Uiikk,, Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo... Ook...

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: *termakan cili "

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...
Maknanya kita tak redha dengan Allah...
Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na’uzubillah.

P/s: "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu... Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

*kupipes*
--------------------------------------------------------------
buat sahabat2 sekalian..
andai aku ada buat salah...terkasar bahasa..terpuji..terbodek...tergedik
ter terasa hati..ter buat kamu terasa hati.. ter puih.. ter tuih.. #ehem
ter x ikut pi bukak posa.. ter x ikut kau ajak keluar.. ter x bagi pinjam guitar
ter xjwb call.. ter x bls msj.. ter x twit kau balik.. ter x like status.. ter x balas chat kau..
ter x pi terapi.. ter x pi program.. ter x pi meeting..ter bagi janji2 manis then x dpt tunaikan
ter kurang ajaq..ter annoying.. ter sarcastic.. ter comel (ehhh)
seribu kemaafan dan seribu keampunan aku pohon~

aku x dpt ikut korng pi mana2..bukan sbb aku xmau ikut ..
sbb ade bende yg x dpt dielakkan.. dan ade sbb tertentu yg mungkin kau xkn faham~ yew~

manusia walaupon nmpak perfect/legend x smstinya perfect.. lagi lah aku ni~
tgk pon tau x perfect..yew~ jauh skali legend~ yew~
 (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧

nak minx maaf x smestinya tunggu bunyi msj di pagi raya ye dok~ yew~
walaupon lagi beberapa hari je nk raya.. yew~

*annoyed


P/s: pagi raya mesti msj masuk berjela~ (づ ̄ ³ ̄)づ terasa fames skejap~ #pfftt

p/s lagi satu : sape ade dalil quotes di atas?? dah cari tapi x jumpa...


Wednesday, August 8, 2012

hoi budak tudung labuh!~

Salam Alaik..

manusia..
bila bertudung labuh dianggap sempurna..xde cacat cela..
kan2..
smestinya..
sbb sebelum aku mngenakan tudung labuh ni aku pon pikir gitu jugak..
bila tgk orng tudung labuh ni mcm ni..mcm tuu..
mula lah keluar ayat..

"tudung je labuh..perangai mcm haprak"

ramai jugak org x suka yg bertudung labuh ni..sebab sombong..
katenye..

bila bertudung labuh..
peramah salah..sombong pon salah..
semua perbuatan diperhatikan..

mungkin orng brtudung labuh ni x boleh buat silap langsung..
ada jugak orng mnyampah sbb bajet alim katenye...

*ehem*

kadang2 bila orng yg bertudung labuh buat salah yg sama dgn orng yg tudung biasa/free hair...
yg tudung labuh nilah orng nmpak.. yg lain xdak...kan2...

aku ade terkilan sikit lah..
pernah sekali...ade satu ayat keluar dri mulut orng yg amat aku hormat..
katenyer..

"skrng boleh la nk tutup sana..tutup sini..tudung labuh,stokin la bagai...nnti jadi mcm si peah tu.. dulu skolah agama...skrng tudung hilang"

sbenarnya...bgi aku..aku cuba tutup aurat dengn sempurna... bukan sbb aku bajet alim ke ape..bukan sbb saje2 nk pakai tudung labuh...
dgn bertudung labuh aku boleh cuba untuk mmperbaiki diri..
bukannya pakai tudung labuh sbb aku dah perfect~ 

lgi satu..hidayah itu milik Allah...
Allah boleh bgi dan tarik bila2 masa je..



P/s: hanya yg bertudung labuh shaje paham bgaimana perasaan bertudung labuh...lain lah kalau satu dunia pakai tudung labuh kan.. :)..so..jom try pakai tudung labuh..yg tertutup itu indah ... kan..

Thursday, August 2, 2012

edit2 ohoi!~

Salam Alaik...
oleh sebab aku terlebih rajin..
ini lah gambar2 yg telah aku snap dan ku edit..

bakat yg Allah bgi pade aku lebih kepada alam sekitar..
kalau manusia tu..kureng sket..(pijah kate gini)

aku pon rase gitu jugop..
xpe la..
same2 kita memantapkan skill penangkapan gmbar ini~ hoyeh~ 
XD

La Haula Wala Quwwata Illa Billah
CAMERON HIGHLAND

SMWP 2 CFS IIUM PJ

TAMAN METROPOLITAN, KEPONG, SELANGOR

CAMERON HIGHLAND

CAMERON HIGHLAND

CAMERON HIGHLAND


MEOW2, ATAS KATIL AKU

MEOW2, ATAS KATIL AKU

MEOW2, ATAS KATIL AKU

CAMERON HIGHLAND

CAMERON HIGHLAND


OLEY! (ok ni xde kena mngena~ hewhew)
P/S: indah sungguh ciptaan Allah... Allahhu Akhbar! \ ^^ /