Monday, August 13, 2012

kau mungkin faham.. atau tak? #ehh

Salam Alaik

sedar x sedar ..ramadhan dah nak tinggalkan kita..
dan syawal bakal menjelma..
nak balik kampung..
nak pi tu.. nak pi ni~

x lama lagi aku nk ke gombak...sambung belajaq..
sekejap je masa berlalu~
dlm mase yg skejap tu lah aku ade bnyk buat salah..

aku bnyk terasa hati..dan bnyk buat orng terasa..
yedok?
------------------------------------------------------------------
“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

"kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then i asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

Anak: Uiikk,, Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.

Anak: *blur

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo... Ook...

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.

Anak: *termakan cili "

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...
Maknanya kita tak redha dengan Allah...
Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na’uzubillah.

P/s: "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu... Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

*kupipes*
--------------------------------------------------------------
buat sahabat2 sekalian..
andai aku ada buat salah...terkasar bahasa..terpuji..terbodek...tergedik
ter terasa hati..ter buat kamu terasa hati.. ter puih.. ter tuih.. #ehem
ter x ikut pi bukak posa.. ter x ikut kau ajak keluar.. ter x bagi pinjam guitar
ter xjwb call.. ter x bls msj.. ter x twit kau balik.. ter x like status.. ter x balas chat kau..
ter x pi terapi.. ter x pi program.. ter x pi meeting..ter bagi janji2 manis then x dpt tunaikan
ter kurang ajaq..ter annoying.. ter sarcastic.. ter comel (ehhh)
seribu kemaafan dan seribu keampunan aku pohon~

aku x dpt ikut korng pi mana2..bukan sbb aku xmau ikut ..
sbb ade bende yg x dpt dielakkan.. dan ade sbb tertentu yg mungkin kau xkn faham~ yew~

manusia walaupon nmpak perfect/legend x smstinya perfect.. lagi lah aku ni~
tgk pon tau x perfect..yew~ jauh skali legend~ yew~
 (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧

nak minx maaf x smestinya tunggu bunyi msj di pagi raya ye dok~ yew~
walaupon lagi beberapa hari je nk raya.. yew~

*annoyed


P/s: pagi raya mesti msj masuk berjela~ (づ ̄ ³ ̄)づ terasa fames skejap~ #pfftt

p/s lagi satu : sape ade dalil quotes di atas?? dah cari tapi x jumpa...


2 comments:

Nazrin Syafiq said...

rozi, yg dosa kecik hati tu hadis ek?? penah dgr tp tak tau la hadis atau kata2 ulama..

anyway, explanation tu amat terasa akan diriku ini.. huhu..

aku pun nak mintak maaf dgn segala 'ter' yg ko dah sebut mahupun yg tak sebut..

ko mmg blogger hebak.. *silajangankembang*

roziana rahim KRAR said...

aku xtau hadis ke x.. tapi explanation die masuk dek akal....

aku pon slalu dengar jugak ayat tu..

LOL~ terima kasih..
*bangga kena puji dgn orng hebat"..
lalala~