Saturday, November 24, 2012

semuanya dari tanah

Salam Alaik..

semua makhluk pasti akan mnghadapi mati...
yang hidup pasti akan pergi mnghadap penciptanya..
suatu hari nnti..pasti kita pon pergi jugak..
bila2 masa ...dimana jua anda berada..

on wednesday..
21th nov..
pada pkol 8 pagi..
aku dpt panggilan daripada mak..
" jie.. abah ajak balik kg.. tok wan(atuk) dah tenat..siap2..nnti mak ambik"
aku pon mcm... eh yer ke ??
betul ke.. 
ok2...
aku pon terus bangun mandi.. dan kemas2 ape yg patut...

dan aku msj abah.." abah nnti amik dkna"
lepas tu aku melayan twitter..
sambil mnunggu..
dan sketching ape yg patut...
psl sunshade .. bro nak tgk hari jumaat...

aku hnya mampu mndoakan dan tawakal je dgn keadaan tokwan mase tu..
dan mngajak kawan2 yg ade kat TL mse tu..tuk mndoakan skali..

lepas tu rasa mcm nk lepak cafe..
sebab... abah amik mcm lambat lagi..
tgh siap2 nak keluar ke cafe..
aku dpt kol dari abah..

"jie..hang nak balik ke abah pi ambik?? sbb abah baru nk balik rumah ni"
aku pon balas.." abah ambik... nak pi makan sat.. nnti abah sampai abah bgtau"

"abah lambat lagi ni.. tokwan dah meninggal dah.."

mse tu..akuu rasa mcm speechless gila...
"iye?!" aku jerit..

aku speechless ..sumpah aku speechless...

pkol 11 lebih.. aku kehilangan insan yg aku sayang..
pergi mnghadap Allah.. kekasih abadi.. 

mase otw ke cafe gayah...air mata aku mula bergenang.. tapi aku cuba tahan...
ya Allah betapa sebak nya rasa hati..

aku msj ati ..." ati tokwan yana dah meninggl.."
lepas tu ati kol..
aku x mampu nk menahan air mata..
aku terus menangis mase tu... i just need someone to hug.. 

sampai je dekat cafe gayah.. 
nampak muka fizah....aku masuk dan terus peluk fizah...
perasaan mase tu..hnya Allah yg tahu..
aku menangis dalam pelukan fizah..
"fizah..tokwan yana dah meninggal..!"
aku bersuara..
"yeke?? bila tau ni.. sabar yana sabar.."
aku terus menangis..

lepas dah tenngkan diri..
aku duduk....borak2...
tetiba ati sampai..
"yana ok x?"
die tnye..

"aku ok.. aku ok".. aku jawab..
lepas dah pastikan aku ok..kot..
beliau dan hawa terus keluar pergi site balik...

lepas dah borak2...sembang2..tenngkan dri.. dgn fizah,abby dan azril..
aku dpt msj..dari kakyong...
"turun skrng..abah dah sampai kat simpang"

lepas mngucapkan slamat tinggal..
aku pon terus berlalu menuju ke asiah...
naik kreta dan pulang ke kampung ..kedah...

mula2..aku yg drive... oleh sbb nak pecut smpai kampung bfore 6...
meter mmg 130/140 dan lebih~aku bwk..
nmpak AES..slow sket..

pecutt... smpai R&R mne ntah..
tukar driver..
abah bawak..
pcut 130/140 dan lebih...
perjalanan agak rush..sbb mmg nak smpai kampung sbelum kebumikan tokwan..
bwk kreta mmg dah mcm orng gila.. bahaya gila~ nk kejar masa pnya pasal...

bertolak pkol 1.30 dan smpai banting dah pkol 5.45..
tu mmg pecut gila2 pnya..
mse nk smpai dah tu..mak telefon kg dan tnye..
mcm mne keadaan kat kampung..sbb dah nk smpai..

then.. tok ckp... tokwan diorng dah kebumikan..
mase tu..semua terus..
KENAPA!!!~

suara mak terus lain.. aku tahu mak sedih.. menangis..
kesian mak..
abah terus kol semua orng ...tnye pasal tokwan..

lepas dah cnform psl hal tu.. abah terus slow kreta..
mmg xde harapan nk smpai kg.. sedih!
air mata menitik2..terbayang wajah tokwan..

ok..xjadi balik kg mak.. abah terus balik kg abah..
kitorng curi rambutan di rumah sndri...
makan rambutn sampai buncit...smpai maghrib.. 
lepas tu maghrib terus pergi rumah tok lang..
sbb tok lang ajak makan kat rumah die..lagipon..tok abah pergi rumah tok mak.. dan rumah kunci..dokley masuk...sbb tu ktorng curi rambutn~..
=='

lepas lepak2 sampai pkol 10-11 kat rumah tok lang..
aku sempat habiskan semua pinng dlm bekas pinng kat rumah toklang..
sedap pulak pinang kan~

lepas dinner...ktorng pergi balik kg mak...
smpai kg dlm tgh mlm..
masuk je rumah... mak terus peluk tok(nenek).. dan menangis...
aku naik sebak tgk keadaan tu..

erm.. kalau aku..mmg dah meraung kan..
ayah kot...

mlm tu..semua sembang2 psl arwah...
muka2 mak sedara semua dah mata merah...bengkak..
ya Allah..kenapa aku lambat...
:(

aku pandang tmpat tokwan slalu baring... rasa sunyi..rasa ...eh mana tokwan..
air mata mula bergenang..
aku sandar di dinding di tempat tokwan slalu baring..aku usap2 lantai tmpat tokwan slalu duduk..
teringt masa tokwan sakit kat hospital..
aku urut tangan dia... aku lap kepala dia..aku urut kaki dia.. sambil air mata menitik..
walaupon aku cuba menahan..
aku berckp dgnnya walaupon die x dngar...die pandang aku...
tokwan! :'(

last aku jumpa tokwan..masa raya haji..
aku peluk sambil aku cium pipi tokwan....
3 kali...aku ckp kat tokwan.. "tokwan jumpa lagi nnti"..

mlm tu aku sedekah kan surah yasin kat tokwan.. 
semoga tokwan selamat disana...

pagi esok..
aku sorng je yg bangun paling lambat..
sbb aku mngntok gila2 pnya..
dgn tido pakai tudungnya..
proper lah baju aku...sbb bapak sedara semua ada...
yg bukan mahram lah..
terpaksa aku pakai proper..

bagun tido..abah terus ajak pergi kubur tokwan..
aku basuh muka dan gosok gigi..terus pergi kubur..
masa kat kubur..
air mata mula bergenang....
bersama alunan yassin yg dibaca oleh abah..
skali lagi aku menangis...sambil meraba2 tanah kubur..tmpat tokwan disemadikan..
kotor?? dari tanah kita dijadikan..kepada tanah kita dikembalikan..
aku x peduli... 
kalau boleh... mmg aku nk korek tanah tu balik..
aku nk peluk tokwan..aku nk cium tokwan...untuk kali terakhir... 

segala kenangan ..bayangan mula bermain2 di kepala...
teringat genggaman tangan tokwan mse salam dgn aku..
tnya aku setiap kali aku balik kg...
Allah..sebaknya rasa..
tokwan..
dikna minx maaf... sbb jarang balik kg...
sbb x slalu habiskan masa dgn tokwan...sbb xda mase tokwan mnghembuskan nafas terakhir..
xsmpat cium tokwan buat kali terakhir..xsmpat xsmpat...

menangis air mata darah pon ..
tokwan dah selamat kat sana...
aku hanya mampu terus mndoakan tokwan...
semoga tokwan ditempatkan dikalangan mereka yg beriman dan soleh..
see u in jannah tokwan.. inshaaa Allah.. wait for me.. :')

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

P/s : Al-Fatihah kepada tokwan dan kawan2 yg telah kehilangan orang yg tersayang.... 


No comments: