Friday, December 14, 2012

Peniruan dan pengaruhan dimana2~


Salam Alaik!
Hello people of the earth..
Harini aku ttber nk mnaip psl gejala peniruan dan pengaruhan..
Aku mmg slalu rasa tiba2
tiba2 nak mandi..tiba2 nak pergi kelas..tiba2 nak makan,,,
klau aku x rasa tiba2..blog ni xkn wujud..ohoi~~


Aku syak ramai orng prnah terpengaruh dgn kawan2 sebaya??
Ape? Xpernah??.. sah menipu~
Even aku yg baik suci tulus murni putih bersih berseri ni pernh terpengaruh..
Ini kan pulak korng..LOL~

Okay..aku bukan nk ckp pasal terpngaruh hisap rokok...hisap gnja...ponteng skolah.. makan budu..dan sbagainya~

Aku nk ckp psl gejala peniruan dan pengaruhan personality..gaya percakapan..gaya berjalan...dan bla bla bla
Perkara ini berlaku slalunya dgn orng yg kita selalu lepak.. slalu jumpa..slalu mnatap hari2..
Which is.. erm.. kawan..
atau kawan baik~ ahem~

Korng perasan x ..bila korng berkawan baik dgn seseorng...
Korng akan automatiknya terpengaruh dgn gaya mereka..
Cara berckp... cara berjalan.. cara duduk.. cara makan...

Contoh aku masa tadika zaman 90 an... aku ada sorang kawan cina.. budak ni mmg kuat mnangis..aku xtau kenapa.. dan aku pulak suka dengar cara dia mnagis..dnga mcm sedap dan penuh dgn irama dan lagu..harhar...so aku pon ...”eh nk testing lah” so sejak hari tu bila nangis aku tiru dia~
Dan bila aku mnangis cara baru.. mak aku ckp “eh,tukar lagu pulak” pfftt~
LOL~..
Osem kan aku~
Aku xtau kenapa aku mcm tu.. cara menangis pon nk tiru... *sepak dri sndri*
LANTAK!

Dan contoh lagi..
Dulu masa aku skolah rendah cara aku berjalan agak2 comel..ayu gitu..naik skolah mnengah.. ayu dan kadang2 aku berlagak jalan macam mafia.. masuk alam pkerjaan..aku tukar pulak jadi ayu.. dan bila masuk alam universiti...aku xtau aku jalan mcm apa dah..

See?~ gaya aku semua disebabkan pengaruh kawan2 skeliling...bila aku suka gaya dia ni aku tukar.. suka gaya dia hok ni..aku tukar hok tu..tapi xde lah aku amik sebijik..aku ubah dan design mnjadikannya gaya aku~ :3 and i still got my own style yg x diciplak dri orng..dan aku syak.. ada orng tiru aku jugak~ har2~ #retis

Kalau kau kawan dgn orng minum kopi..kau akan minat kopi..
kalau kau kawan dgn orang bajet hot..slalu buat duckface bila tgkp gambar... kau akan jadi itik~ (eehhh)
Kalau kau kawan dgn kawan yg minat hindustan..korang pon akan minat hindustan dan slalu tukar2 baju..LOL~
Kalau kau kawan dgn orang yg berkapel..kau akan rasa dan desperate nk berkapel..
Kalau kau kawan dgn orng yg suka pakai sneakers kau pon nk jugak pakai sneakers..
Trust me...aku prnah mngalami~ =,,=’

So kesimpulan nya..kawan mmg memainkan peranan yg cukup besar dlm kehidupan seharian..
Xkesah la kawan kau macam mana... kau kata “ehhh....aku x terpengaruh pon..ini mmg style aku doohh~”..
pui~
Jgn menipu diri sndri.. ce kau check balik..kau akan dapati yg kau dah pun meniru dia even sedikit... dan you just don’t realise about it..PEACE!
ni xde kena mngena pon..aku tgh lapar skrng~ kbai~

2 comments:

«Mira» said...

yup, ada gak terikut sikit perangai kawan. huhu

roziana rahim KRAR said...

yes! :D